Thursday, December 2, 2010

Fius

Fius

· Fius adalah seutas dawai kuprum atau dawai aloi timah plumbum yang akan lebur apabila ia membawa arus yang melebihi had keupayaannya.

· Sesebuah fius itu tidak segera lebur, sebaliknya mengambil masa tertentu. Oleh sebab itu, perlindungan daripada arus lebih dengan menggunakan fius tidak begitu cekap untuk menjadi pelindung alat-alat yang peka kepada arus lebih.

Terdapat beberapa istilah tentang fius. Istilah tersebut ialah kadaran arus fius, arus fius (arus lebur) dan faktor fius

· Kadaran arus fius. Ialah kadaran arus maksimum yang boleh mengalir dalam fius itu tanpa meleburkannya. Ringkasnya, fius itu tetap seperti biasa. Walaupun arus maksimum dialirkan ke dalamnya. Kadaran arus fius ini biasanya dicatatkan pada badan fius itu.

· Arus fius (arus lebur). Ialah arus minimum yang boleh mengalir dalam fius itu dan menyebabkan fius itu lebur (putus). Nilai arus fius perlu disesuaikan dengan pelindung lebih alat-alat, atau kabel yang hendak dilindungi itu. Arus ini berbeza mengikut jenis fius itu. Biasanya arus tersebut tidak dicatatkan pada fius itu dan kadarannya boleh diketahui dengan mengira faktor fius dan katalognya.

· Faktor fius. Ialah nisbah antara arus fius dan kadaran arus fius. Oleh sebab itu, faktor fius ini tidak sama bagi semua jenis fius.

· Faktor fius dapat menentukan kelas pelindung arus lebih sama ada kelas halus atau kelas kasar. Bagi kelas halus, faktor fiusnya tidak melebihi 1. manakala bagi kelas kasar pula faktor fiusnya melebihi 1.5 Bagi mengenali kecekapan pelindung arus lebih, jika ia berkendali lebih dari 4 jam bermakna kecekapannya berada dalam kelas kasar. Jika kurang daripada 4 jam kecekapannya berada dalam kelas halus.

· Unsur fius- Bahagian fius yang direka untuk lebur dan memutuskan litar apabila arus yang melebihi had mengalir melaluinya.

· Pautan fius-Bahagian fius yang tediri daripada katrij atau sebarang kelongsong bagi membolehkan fius dipasang atau disambung antara sentuhan-sentuhan fius.

Kelas-kelas pelindung arus lebih mengikut BS 88 adalah seperti jadual berikut

Kelas pelindung arus lebih

Faktor fius

Tidak lebur




Lebur

P

1.00




1.25 (fius k.p.t)

Q1

1.25




1.5 (fius katrij)

Q2

1.5




1.75 (fius katrij)

R

1.75




2.5 (fius boleh didawai semula)

1 comment:

  1. Best Sports toto | Sporting 100
    Our guide 토토커뮤니티 to sports toto kadangpintar sports betting 토토사이트 explained in this handy guide. When you're betting งานออนไลน์ on a sports baoji titanium match, you must know what

    ReplyDelete